maandag 4 oktober 2010

Authentic Personal branding, het begin

De opleiding Masterclass wordt gegeven door de Performance Branding Company aan de Universiteit in Amsterdam. Deze organisatie wordt geleid door CEO & President Dick van Londen en staat voor het nieuwe werken. Het Personal Branding MBA Programma is een ‘career development’ programma, dat tot doel heeft leiderschap vanuit authenticiteit te ontwikkelen in een internationale context.

Binnen de PBC werken ze hard aan een consistente en stevige aanwezigheid in de markt. Hiervoor zoeken ze zowel Unit Directors, Accountmanagers en Coaches die na een certificering de markt kunnen gaan bedienen.

Voor meer informatie kun je te allen tijde bij mij terecht:
jiska rodenburg: 0031-6-25009735.


Authentic Personal Branding: een proces van inzicht naar bewustwording


De aankomende weken wil ik jullie meenemen in mijn proces naar Authentic Personal Branding (hierna te noemen APB). Een proces dat mij enorm geholpen heeft om inzicht te krijgen in wie ik ben en nog belangrijker: waar wil ik naartoe?

Een korte situatieschets:
Op dit moment zit ik in een fase van verandering. Verandering van bedrijf, inhoudelijke verdieping in mijn dienstverlening en levensfase. Het lijkt wel of het zo mocht zijn: alles valt samen en geeft mogelijkheden voor een nieuwe start: andere woonplaats, huis, bedrijf en dienstverlening.
Dit aankomende moment, wat ik van binnen al aan voelde komen, heb ik aangegrepen voor het volgen van de Masterclass APB. In twee weken zou ik klaar gestoomd worden tot gecertificeerde Masterclass APB Associate om vervolgens de stap te kunnen maken naar gecertificeerde Coach, Consultant of Unit Manager.
Voor nu was de deelname voor mij erg waardevol omdat ik deze kon gaan gebruiken voor het ontwikkelen van mijn nieuwe dienstverlening met website en andere uitingen.

In dit blog, waarbij ik jullie wekelijks meeneem in mijn proces laat ik zien wat het APB proces mij heeft gebracht en nog belangrijker: wil ik jullie vragen om mee te denken in verdere verfijning van mijn nieuwe dienstverlening. Zo wil ik toe leven naar oktober, de maand waarop ik met een nieuwe identiteit naar buiten zal treden (spannend!).












Waarom APB?

Deze vraag was voor mij erg belangrijk. Er zijn immers al zoveel strategische instrumenten die het bedrijfsleven zogenaamd helpen bij het verhogen van de winst, verbeteren van processen, effectiever laten presteren of het versterken van imago’s. Maar waarom zijn deze dan nog onvoldoende succesvol gebleken?
Vaak ligt de reden in de verbintenis tussen de strategie en de operatie. Een succesvol instrument vraag namelijk ook om een implementatie begeleiding waarbij niet ineens alle ideeën overboord hoeven maar waarbij vooral een sterk bewustzijn wordt gecreëerd om te beseffen wat het bestaansdoel is (of van de organisatie). Anders gezegd: waar staan we voor en waar willen we naartoe?

Een aantal redenen waarom APB deze belofte en nog veel meer wel waarmaakt:
- We gaan toe naar een samenleving waar de persoon centraal zal gaan staan, met een grotere verantwoordelijkheid als ooit te voren (bron: Roel Piper).
- APB is onafhankelijk van uw leeftijd, onafhankelijk van uw positie, onafhankelijk van de markt waar we in zitten, allen dienen we het belang van branding te begrijpen. We zijn de CEO’ s van onze eigen organisaties: IK B.V. (bron: Tom Peters).
- Mensen zijn bereid 9 tot 12 procent hogere prijzen te betalen voor een brand dat zijn kennen en vertrouwen, vergeleken met merken waarbij men niet bekend is (bron: McNally en Speak).
- Branding is belangrijker dan marketing en sales. Marketing is presteren, sales is overtuigen en branding is beïnvloeden.

Al deze redenen waren voor mij overtuigend om deel te nemen aan de Masterclass om zo een beeld van mij effectief te kunnen managen in de hoofden van anderen.

‘Be aware, my personal branding is strong!’

De eerste stap in het ontwikkelen van mijn APB was dan ook mijn missie. Anders dan andere organisaties omschrijft APB missie als: waar leef ik voor? Wat is de betekenis van mijn leven? Of nog sterker: wat maakt mij gelukkig?
Geen wollig verhaal met loze begrippen maar een concreet belofte die ik anderen wil maken.

Mmm, niet zo maar vragen. Tijd voor een eerste verdieping naar binnen toe.

Heb jij daar weleens echt over na gedacht?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten