donderdag 19 augustus 2010

Hard werken is zilver, netwerken is goud

Hard werken is zilver, netwerken is goud!

Als je anno 2010 succesvol wilt zijn als ondernemer, heb je mijn inziens twee zeer belangrijke uitdagingen:
1. het consistent volgen van je ambitie;
2. het voeden en uitbouwen van je netwerk.

Zo ben ik zelf voortdurend op zoek naar partners, samenwerkingsverbanden en inspirerende individuen om te blijven groeien en als ambassadeur te kunnen gelden. ‘Veel geven’ is het toverwoord van netwerken. Alleen: wat geef je dan? Zijn dat complimentjes, gratis service, leads, aanbevelingen? Wat je volgens mij allereerst geeft, is oprechte interesse om elkaar vervolgens te kunnen helpen in de business.

Een mooi voorbeeld:
Twee jaar terug had ik mijn eerste ISP-klant (Internet Service Provider). Deze dienstverlening was voor mij als ‘techneut’ nog niet eenvoudig te begrijpen. Een computer aan- en uitzetten gaat prima, maar veel verder kwam ik niet. Om mijn klant goed te kunnen bedienen en mijn kandidaten te kunnen interviewen op hun inhoudelijke vakkennis, had ik dus meer nodig. Hoe kon ik hier nu stappen in maken waardoor ik zelf meer kennis kon opdoen die ook nog waardevol zou zijn voor mijn netwerk?

Via LinkedIn kwam ik in contact met een aantal ‘ISP-goeroes’. Vol passie schreven ze over deze service en de toekomstperspectieven die ISP in hun ogen had. Ik plande een afspraak in met Mark om daar met hem eens over te brainstormen. Puur om te horen hoe hij de markt ziet en te ontdekken hoe ik op mijn beurt hem kon helpen bij het verwezenlijken van zijn doelstellingen. Dit resulteerde in een waardevol netwerkcontact waarbij we elkaar oprecht van kennis en ervaring voorzagen. Als ondernemer moest Mark zijn eigen hosting-bedrijf en daarnaast nog vele andere schoteltjes in de lucht houden. Ik vroeg hem wat zijn ambitie was voor de komende jaren, waar hij over drie jaar wilde staan? ‘Ik zou wel willen werken voor een internationaal datacenter’, antwoordde hij. Zo spraken we over elkaars ambities en maakten we deze gedetailleerder om elkaar daarbij te kunnen helpen.

Twee weken later kreeg ik een nieuwe opdracht: een datacenter in Amsterdam zocht een senior accountmanager. Ik heb Mark direct gebeld en hem gezegd: ‘Ik denk dat ik je kan helpen bij het verwezenlijken van je ambitie.’

Nu, drie maanden verder, is Mark succesvol en daadkrachtig aan de slag bij zijn nieuwe werkgever.

Hoe netwerken tot gouden relaties kan leiden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten