maandag 4 oktober 2010

Authentic personal branding, het vervolg

De opleiding Masterclass wordt gegeven door de Performance Branding Company aan de Universiteit in Amsterdam. Deze organisatie wordt geleid door CEO & President Dick van Londen en staat voor het nieuwe werken. Het Authentic personal Branding MBA Programma is een ‘career development’ programma, dat tot doel heeft leiderschap vanuit authenticiteit te ontwikkelen in een internationale context.

Binnen de PBC werken ze hard aan een consistente en stevige aanwezigheid in de markt. Hiervoor zoeken ze zowel Unit Directors, Accountmanagers en Coaches die na een certificering de markt kunnen gaan bedienen.

Voor meer informatie kun je te allen tijde bij mij terecht:
jiska rodenburg: 0031-6-25009735.


Authentic Personal Branding: missie, visie kernrollen en personal brand statement


De Masterclass die ik volgde werd begeleid door Hubert Rampersad zelf. Een hele eer om van de ‘meester’ zelf de coaching te mogen ontvangen. Aan de hand van de huidige technologie zoals Webex van Cisco organiseerden wij meerdere dagen 1 op 3 sessies (‘Hubert en zijn leerlingen’). In deze sessies zoals al eerder aangegeven een zoektocht naar je eigen authentic personal brand en/of deze verbonden (alignment) aan je corporate Brand.

Het woord authentic maakt hier het verschil. Veel bedrijven hielden en houden zich namelijk al bezig met ‘branding’ maar vergeten daar binnen de authenticiteit van zowel individu als organisatie mee te nemen.

Zeker omdat ik zelf midden in de ontwikkeling zit van mijn nieuwe bedrijf URBrand (zeggende your brand, ook wel Oerbrand (en dat ben jezelf)) heb ik mijn authentic personal brand gelijkgesteld aan mijn corporate brand. Werk je met meerderen in een bedrijf dan zul je zien dat de alignment (ook wel ‘verbinden’ of letterlijk ‘uitlijnen’) juist het verschil maakt in deze aanpak maar tegelijkertijd ook de moeilijkheidsgraad is. Want zie maar eens verschillende ambities te vereenzelvigen met één organisatie ambitie. Gelukkig heeft Hubert hier meetbare en resultaatgerichte instrumenten voor ontwikkeld (modellen, software) om dit te stroomlijnen en het succesvol te maken.

De eerste stappen naar de ontwikkeling van mijn authentic personal brand waren verre weg de meest intensieve en daadkrachtige van allemaal, namelijk de ontwikkeling van mijn missie, visie en kernrollen. Ook mijn eigen SWOT analyse, personal brand doelen en statement brachten voor mij veel helderheid in wat ik nu eigenlijk wil en waar ik voor sta.

Voordat ik wat van mijzelf wil laten zien, eerst een uiteenzetting van de begrippen zoals we deze in de opleiding hanteren.


Heel mooi gezegd: je persoonlijke visie gaat over ‘worden’ en je persoonlijke missie over ‘zijn’. Je kernrollen helpen je relaties met anderen effectief te managen. Juist door het stellen van prioriteiten en het benoemen van deze kernrollen helpen je beter te focussen en je tijd efficiënter in te richten.

Missie: ik sta voor
Visie: ik ga voor
Kernrollen: benoemen van de belangrijkste relaties in je leven
Personal brand doelen: de doelen die je met je authentic personal brand wil bereiken. Anders gezegd: hoe wil je bekend staan in de markt?

Door je personal brand doelen ontdek je wat je personal brand statement is. Dit maakt je onderscheidend. Hier ga je het verschil mee maken. Sommige noemen het flow, andere inspiratie en weer andere het keiharde bewijs van jouw onderscheidende vermogen.
Vervolgens omschrijf je je specialisatie, dienstverlening en dominante kenmerk om uiteindelijk te komen tot je personal brand statement.
Zeker het vinden van je dominante kenmerk is spannend, uitdagend en ook vooral leerzaam. Hoe ontdek je deze?
Stel jezelf de volgende vraag: ‘als je vijf woorden mocht kiezen die jou als persoon omschrijven, welke zouden dit dan zijn?’
Het beste is het om deze vraag je te stellen in een stilte- en ademhalingsoefening.
Ook deze oefening vraagt om de juiste begeleiding en daarvoor wil ik verwijzen naar de Dick van Londen en Ton Post, Masterclass gecertificeerde coaches aan de Performance Branding Company (www.performancebranding.eu). Uiteraard heb je ook altijd hulpbronnen die je in kunt schakelen. Vraag je kernrollen maar eens hoe ze hier over denken. Uiteindelijk kies je het meest dominante kenmerk eruit en deze kies je voor de verdere ontwikkeling van je personal brand statement.

In de omschrijving van mijn proces in dit blog ben ik gemakshalve uitgegaan van mijn eigen situatie. Daarbinnen is mijn authentic personal brand gelijk aan mijn corporate brand. In de opleiding wordt hier overigens veel aandacht aan besteed omdat dit uiteraard voor velen zal verschillen. De kracht van het concept ligt dan ook in de verbintenis tussen de authentic personal en corporate branding. Zou ik daar dan een streepje voor op hebben?

Dit verhaal zo schrijvend realiseer ik mij dat het allemaal zo eenvoudig klinkt, echter is de verfijning en de kracht die het uit moet stralen zeer cruciaal voor het resultaat. Zoals ik al eerder omschreef zijn de gemiddelde visies en missies van bedrijven enorm wollig en nietszeggend en van individuen nog nooit omschreven. Verwacht dan ook niet dat je dit even in een half uurtje doet en durf te vragen om handvatten om dit goed te stroomlijnen. Mij weten jullie al te vinden en daarnaast kan ik verwijzen naar de verkorte masterclass van Dick van Londen: http://www.performancebranding.eu/masterclass_bijeenkomsten.htm

Als laatste voor dit blog wil ik met jullie mijn missie, visie en personal brand statement delen. Het uitspreken van deze zeer cruciale elementen maken mij sterker en geven mij een positief hulpmiddel om er nog beter naar te leven.

Missie:
Leven in het hier en nu en uit elke dag een moment halen om mezelf en anderen beter te maken

Mijn persoonlijke visie:
Mijn missie wil ik als volgt realiseren:
- Fysieke en geestelijke balans creëren voor innerlijke rust.
- Anderen positieve energie geven en ze in hun kracht zetten.
- Financiële groei creëren waardoor ik meer aandacht heb voor groei in mijn werk en relaties.
- Voortdurend opzoek gaan naar inspiratiebronnen waardoor ik blijf leren en levensvreugde ervaar.


Personal brand statement:
Het effectief vinden en duurzaam verbinden van sales professionals naar lerende organisaties op basis van authentic personal branding met als doel organisaties innovatief te laten excelleren.

Belofte:
Ik beloof organisaties innovatief te laten excelleren door sales professionals op basis van hun authentic personal branding te verbinden aan de ambities van de organisatie.

Volgende week gaan we verder!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten