maandag 4 oktober 2010

Authentic personal branding, de implementatie

Authentic personal branding, de volgende stap


In mijn vorige deel heb ik missie, visie, kernrollen en personal brand statement gedeeld. Je zult zien dat als je dit echt met hart en ziel doet je deze elementen nog gaat bijschaven. Ook de belofte die je de wereld wil maken is niet niks. Het voelen is 1 maar uitspreken 2. Anderen kunnen en zullen je hierop gaan aanspreken, een enorme stok achter de deur (voor mij althans).

Sta je op het punt een nieuwe onderneming te beginnen of bijvoorbeeld je dienstverlening te verscherpen dan zijn ook je specialisme en domein een goede manier om je beloftes waar te maken. Feitelijk gezien zul je dan weleens 'nee' moeten zeggen en welke perceptie creƫert dat bij de ontvanger? Naar mijn idee alleen maar sterkte en oprechtheid. Verwijs je prospect door naar hen die het wel waar kunnen maken in plaats van dat je de opdracht aanneemt als doel op zich. Makkelijker gezegd dan gedaan maar de ervaring maakt je wijs :-)

Wat je doet is opzoek gaan naar werken vanuit je hart in plaats van werken voor geld. En ik denk dat dat voor velen nog andersom is: men werkt voor de centen zodat ze uiteindelijk kunnen doen wat ze echt leuk vinden. Waarom dat nu niet al doen? Wat houdt je tegen? Niemand gaat mij vertellen dat acteren vanuit je ambitie je uiteindelijk 'armer' maakt. Op ziels niveau win je er in ieder geval mee, en als materie belangrijk voor je is gaat het je dat ook opleveren. Hoe? Door het te verwerken in je personal balanced scorecard.

In het vervolg traject komen je SWOT en personal balanced scorecard aan de orde. Je swot is misdchien niet vernieuwend maar geeft wel weer nieuwe inzichten als je deze benoemd vanuit je missie en visie. Ook goed om zo weer helder te krijgen waar je kansen liggen en van welke elementen je nu wel en niet afhankelijk bent. Zie je social media nu als kans of bedreiging? Ik als kans want mijn bereik is veel groter waardoor ik nog duidelijker kan laten zien hoe authentic branding zowel individuen als organisaties meer plezier, motivatie en resultaat brengen.

De personal balanced scorecard is cruciaal in dit geheel en maakt je planning concreet, meetbaar en zet aan tot actie. Pas op: prioriteiten zijn cruciaal om niet te verzuipen. Droom groot, groei in stappen. Voor mij was dit in ieder geval noodzakelijk. Een verhuizing, nieuw bedrijf en nieuwe levens inzichten verwezenlijk je niet in een week. Realisatie en nog belangrijker acceptatie horen hier bij. De ademhaling en stilte oefening als handvat zijn fijn.

In de personal balanced scorecard neem je o.a. je kritische succesfactoren, streef indicatoren en andere meetinstrumenten op. Goed om daar eens over na te denken: hoe meet je bijvoorbeeld of je je gewaardeerd voelt? Welk meetinstrument hoort daar bij? Je kunt denken aan de mate waarin je je gewaardeerd voelt, gecombineerd met het aantal complimentjes of nog beter de recommendations die je via linkedIN ontvangt. Heerlijk tastbaar :-)

Al met al geeft het instrument houvast en zet het je flink aan het werk. Maar zeg eens eerlijk: als dit bijdraagt aan je droom, het verwezenlijken van je ambitie hoe lekker voelt dat dan?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten