maandag 18 oktober 2010

Authentic branding and life success

Een maandje terug volgde ik tijdens een business event een presentatie van Robert Benninga over wat succesvolle mensen succesvol maakt. Interessant, zeker gezien het onderzoek dat er aan gewijd is. Net zoals NLP (Neuro Linquistisch Programmeren: kort gezegd het ‘herprogrammeren van het brein’) bleek ook uit dit onderzoek dat er zeker vijf elementen in overeenstemming zijn bij succesvolle mensen. Alvorens deze punten vol herkenning met je te delen is het begrip ‘succesvol’ niet verder onderzocht. Succesvol betekent niet altijd gelukkiger of nastreefbaar maar zegt wat over faam, het innovatieve of authentieke dat ze meebrengen.

Ok, even terug naar het onderzoek. Zowel sporthelden, politici als artiesten werden in het onderzoek meegenomen. Uit de resultaten werden de vijf meest overeenkomende elementen geclusterd:

1. Het stellen van slimme vragen
2. Het vragen om hulp, expertise inschakelen
3. Het maken van uren, oefenen oefenen oefenen
4. ‘Ego in de ijskast’
5. Acteren vanuit hart en ziel

Bij veel ondernemers zien we punt 5 zeker terug, evenals punt 3. Maar hoe vaak verliezen we ons in urendurende presentaties over ons product of bedrijf? En hoeveel mensen denken het ‘allemaal zelf wel te kunnen’. Naar mijn idee veel. Een stuk opvoeding, nederlandse mentaliteit ligt hier vast aan ten grondslag. Jezelf kwetsbaar opstellen en om hulp vragen gebeurt nog veel te weinig. En dan nog niets gezegd over punt 1: het stellen van slimme vragen. Wat zijn dat dan, slimme vragen? Het zijn vragen die de ander aandacht geven en jou helpen te ontdekken hoe je van betekenis kan zijn. Het zijn vragen die we eigenlijk niet gewend zijn om te stellen. De oorsprong ligt vermoedelijk in het verleden waar sterk persoonlijk getinte vragen ongepast of zelfs onbeleefd waren. Men leefde vroeger voor het geloof en daarbinnen was je droom beheerst en oppervlakkig. Het nastreven van dromen was niet voor iedereen weggelegd waardoor je maar beter eenvoudig en neutraal kon zijn.

Gelukkig is dit ‘believe’ letterlijk verleden tijd en is het leven in passie, met hart en ziel, steeds meer geaccepteerd. We durven meer uit te komen voor onze dromen, welke kernwaarden daar bij horen en welke mensen daar een deel van uit mogen maken. Het aandacht geven aan anderen, en het stellen van slimme vragen die daaraan bijdragen, brengen je tot verbeterde relaties. Voorbeelden van slimme vragen zijn:

- Waar sta je voor?
- Waar ga je voor?
- Wat is de belofte die je maakt aan de wereld/ werkgever/ partner?
- Wat maakt jou echt blij?
- Waar haal je je motivatie uit?
- Hoe ziet de wereld jou over vijf jaar?

Dit gezegd hebbende kom ik tot de conclusie dat leven, en werken als onderdeel daarvan, zoveel meer leuker wordt als je in ieder geval 3 van de 5 punten goed beheerst.

Wees authentiek en maak het verschil door met deze 5 punten de ander echt oprecht aandacht te geven, te ontdekken dat je een ander ook plezier doet door zijn expertise op een slimme manier te vragen. Acteer vanuit hart en ziel en durf je kwetsbaar op te stellen. Gelukkig staat oefenen oefenen en nog eens oefenen ook in het rijtje waardoor je tijdens het eigen maken van deze aspecten ook gelijk punt 3 aanpakt!

Succes in het succesvol worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten