zondag 21 november 2010

Zoektocht in recruitmentland

De traditionele recruitment van het hunten naar CV's en ze snel doorsturen naar de klant heeft naar mijn idee zijn langste tijd gehad. Maar wat is dan de nieuwe vorm van bemiddelen die wel duurzaam is?


Dit is een vraag waar ik al lang mee worstel en waar ik voortdurend in het verbeteren ben. Het doorvragen op ambities waarbij je vooral ook de omgeving van de kandidaat onderzoekt zie ik als groot verschil in de vraagstelling van mijn dienstverlening. Wat maakt je blij? Waar ga je voor in je leven en wat moet de opdrachtgever je bieden om je talenten maximaal te benutten?


Echter vraag ik mij af of organisaties al het lef hebben om deze werkwijze te kiezen. Ik merk dan ook een grote discrepantie tussen wat organisatie zeggen en uiteindelijk doen. Uiteraard generaliseer ik en zal het niet voor elke organisatie gelden. Maar toch even een punt van aandacht.
Wat ik hoor, merk en zie is dat er nog steeds ad hoc gereageerd wordt op groei of afname van personeelsleden. Vandaag is er groei dus weer veel sales nodig, morgen zijn de budgetten bevroren en worden contracten niet verlengd.
Hoe kun je dit proces doorbreken en het vertrouwen krijgen dat ' branding' of ook wel het verbinden op ambities duurzaam en effectief is?


Zijn er nog organisaties die de verantwoordelijkheid durven te nemen om ook zelf de belofte uit te spreken dat ze werken op basis van kernwaarden?
Ik ben dan ook benieuwd naar ervaringen. Wie kent er organisatie die hun ambities duidelijk en concreet formuleren en op basis daarvan de mensen vinden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten