zaterdag 12 februari 2011

Ondernemerschap

In dit blog wil ik jullie mijn ervaringen delen. Ervaringen met betrekking tot het ondernemerschap en het leven (jeetje wat een filosofisch gedoe!).

Waarom kiest een individu om los te komen van bazen, structuren, mooie kantoren en lease wagens?
Nu, voor mij was dat een maximaal vermogen tot het ontplooien van ideeën. Ideeën over het aangaan van nieuwe marktcombinaties, events, relatiebeheer en/of het samenbrengen van kennis en ervaring.
Een roep om gehoord te worden en je eigen tempo te kiezen. Ik geloof dan ook dat elk individu zijn eigen piek en dal momenten heeft en dat het goed zou zijn om deze in te zetten op zijn/haar werktijden. Zo weet ik van mijzelf dat ik een ochtendmens ben en het beste presteer tussen 09.00 uur en 16.00 uur.

Hoe zou het zijn als elk individu zijn eigen werkschema zou mogen kiezen? Een schema dat wel oprecht bedoeld is om het maximale uit jezelf te halen! Is het dan nodig om iedereen ondernemer te maken? Nee, niet iedereen is geboren voor het ondernemerschap. Het geeft je inderdaad vrijheid en zelfstandigheid om te doen waar je goed in bent maar vraagt een hoge mate van discipline. Je bent immers operatie, support, administratie, manager en BAAS! En de belangrijkste vraag die ik mij elke dag stel: wat is nu de echte drijfveer in mijn ondernemerschap. De keuze om te kiezen voor het ondernemerschap was toendertijd zoals hierboven beschreven, maar wat is dat nu? Is het in vrijheid kunnen kiezen voor wat ik wil doen nu zo zaligmakend? Of komt er nog iets anders bij kijken?
Ja, voor mij wel. Ik merk ook een financiële druk: wat als ik geen klanten meer heb, of niet aan mijn getoonde kwaliteit kan voldoen? Wat als ik ziek word, wie vangt mij op?
Wat klinkt dat zwaar hè! Zo is het gelukkig niet vaak, maar ik voel wel dat de druk van de maatschappij - die volledig en alleen vaart op geld- een sluimerend effect heeft op mijn ondernemerschap. Vele malen minder dan toen ik koos voor bazen, structuren, mooie kantoren en lease wagens!
Oke, dus als ik nu de balans opmaak, wat maakt mij dan echt gelukkig?

Wat heb ik nodig:
1. Doen wat ik leuk vind
2. Mij vrij en onafhankelijk voelen
3. Voortdurend in mijn kracht zitten
4. Gewaardeerd voelen door kwaliteit te leveren
5. Groei en ontwikkeling doormaken

Als ik kijk naar bovenstaande punten weet ik zeker dat het ondernemerschap een juiste keuze is voor mij. Ik kan doen wat ik leuk vind, mij vrij en onafhankelijk voelen, groei en ontwikkeling doormaken maar.......hoe zit het met punt 3 en 4? Deze bereik ik alleen door los te komen uit de dwang van de verlangens die de maatschappij mij oplegt. Of leg ik mijzelf deze op?

Ik geloof dat ik het antwoord al weet ;-) Het is voor mij weer tijd voor meditatie. Meditatie die mij twee dingen leert: loskomen van verlangen en afkeer. ' Leven in het hier en nu en uit elke dag een moment halen om mijzelf en anderen beter te maken'.

En zo ben ik weer helemaal trots op mijn missie. Nu nog iets meer zorgdragen aan mijn visie: hoe dit te bereiken. Wat heb ik nodig om intern en extern in balans te zijn, mijn kennisniveau te optimaliseren en daardoor mijn financiële situatie gestaag kan laten groeien ;-) Want ja, dat is nog steeds wel wat mij de mogelijkheid geeft om nog meer uit het leven te halen.

Wie deelt mij zijn/haar hersenen spinsels?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten