De nieuwe generatie
Sinds ik voor mezelf ben begonnen ben ik mij steeds meer gaan
interesseren voor filosofie, psychologie en het aanverwante authentic personal
branding. Dit laatste neemt levensvragen en psychologische vraagstukken
namelijk mee en laat je nadenken over wie je wil zijn en nog belangrijker waar
je naar toe wil. Deze vragen zijn cruciaal geworden in de grenzeloze generatie
van nu. Een generatie die vast zit in een maatschappij van voortdurende
veranderingen door technologie, klimaat en hoge eisen van de maatschappij zelf.
Twee x knipperen met je ogen en je TV is al weer oud, je mobieltje achterhaald
en je auto maatschappelijk onverantwoord. En dan nog maar niet te spreken over
social media. Een prachtig instrument hoor, begrijp mij niet verkeerd, maar ook
een medium dat je voortdurend blootstelt aan nieuwe, snellere prikkels. Vandaag
is het LinkedIN, morgen Twitter en overmorgen weer Facebook. Wat deden wij
vroeger met de tijd die we nu aan deze media uitingen besteden?
In ieder geval geeft deze maatschappij een grote contradictie tussen
technologie en filosofie. Bewust in het leven staan en nadenken over je waarden
en normen in het leven zijn elementen die vaak vergeten worden.
Hoe zou het zijn als we deze vragen eens wat meer zouden laten gelden in
social media?
In het nieuwe jaar wil ik graag ambities ‘delen’ om te ontdekken waar
eenieder voor staat en naar toe gaat. Hiervoor stuur ik je nog een uitnodiging.
Aanleiding voor dit blog zijn wel de resultaten uit onderstaand
onderzoek:
Bevindingen over de grenzeloze generatie
In het onderzoek
is gevraagd hoe men aankijkt tegen jongeren van 15 tot 23 jaar. Bij het beantwoorden
van de vragen hebben de deelnemers jongeren in gedachten genomen die zij
zelf kennen, bijvoorbeeld in hun buurt of familie. Als men zelf 15 tot 23 jaar was, is
gevraagd om te denken aan jongeren die men kent. Jongeren zijn gericht op uiterlijk, merken, netwerken en kicks.
Uit het
onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid stelt dat de jongeren die zij kennen gericht
zijn op uiterlijk (88%), merken (85%), vrienden (89%), nieuwe technologieën
(93%), genieten (81%), netwerken (77%), het ervaren van kicks (66%) en seks
(66%). Ook stelt 82% dat de jongeren die zij kennen worden beïnvloed door
de televisie (82%), eigenwijs zijn (76%), bij de dag leven (69%), openstaan voor
vernieuwing (61%) en verwend zijn (64%).
Jongeren zijn niet spaarzaam, betrokken, geduldig, hebben weinig
normbesef. Daarnaast blijkt
dat veel mensen stellen dat jongeren niet spaarzaam zijn (66%), niet geïnteresseerd
in politiek (59%), niet geduldig (55%), niet betrokken zijn bij de buurt (51%),
geen respect hebben voor gezag (49%) en geen hoog normbesef hebben (46%).
Ook hebben jongeren volgens een aanzienlijke groep geen respect voor leraren
(44%), zijn ze niet bezig met gezond leven (44%), zijn ze niet
milieubewust
ingesteld (42%), niet solidair met zwakkeren (40%) en kunnen ze niet goed omgaan met
tegenslag (43%).
Jongeren denken hetzelfde over jongeren als anderen. Opvallend is dat
jongeren van de grenzeloze generatie zelf nagenoeg hetzelfde denken over
jongeren als de rest van de populatie. Ook zij stellen dat jongeren niet spaarzaam zijn,
niet milieubewust en niet politiek geïnteresseerd. Jongeren geven evenals de rest
van de populatie aan dat de jongeren die zij kennen gericht zijn op
het uiterlijk,
genieten, netwerken, nieuwe technologie, merken, seks en dat zij worden beïnvloed door de televisie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten